In rilievo Dalby kyrka
sat25mar16:00sat17:30Dalby kyrkaIn rilievo Dalby kyrka
Event Details
Konstmusiken befinner sig mer än andra konstformer i ett ständigt växelspel mellan det nya och det gamla. Sida vid sida ställs Brahms med Bach, Bartok med Berlioz trots att många
Event Details
Konstmusiken befinner sig mer än andra konstformer i ett ständigt växelspel mellan det nya och det gamla. Sida vid sida ställs Brahms med Bach, Bartok med Berlioz trots att många år skiljer mellan deras tankesfärer och traditioner. På konserter och när vi lyssnar på radio har vi vant vid dessa kast. Helt olikt det sätt vi möter teaterkonsten, litteraturen eller bildkonsten där vi oftast kan försjunka i en epok i taget. Genom århundradena blir tonsättarna aktörer på samma arena, vilket inte minst ställer höga krav på det nyskrivna som skall mätas med den kvalitet som utmejslats genom decennier och sekel; endast det bästa överlever.
En av vår tids mest framgångrika svenska tonsättare är Sven David Sandström. I många av sina verk har han valt att tackla konkurrensen från sina föregångare på ett alldeles speciellt sätt. Han ställer sig medvetet tätt intill, låter sig inspireras och skapar med sin musik en medveten relief till det historiska. Han gör Bach och Buxtehude till sina samtalspartners!
Sven David Sandströms väg till den vokala musiken går via den instrumentala. Trots en del körverk i början av sin karriär på sent 60-tal och på 70-talet dominerar det instrumentala med legendariska verk som Culminations och Through and through. En strikt strukterad musik med stark känslomässig botten. En paradoxal musik om man vill. Någon händer dock i slutet av 1970-talet: den avklingande modernismen ger plötsligt en ny frihet, och helt nya och obeträdda fält öppnas i hans musik. En slags ny tonalitet växer fram och en personligt färgad och mycket pregnant Sandström-kolorit etableras. Vi hör att det är musik av Sven David Sandström, på samma sätt som vi hör personligheten hos Chopin eller Poulenc.
Kanske är det själva sången som öppnar den nya världen. Sven David Sandström fick under sina många är i tenorstämman i Hägerstens motettkör under den legendariske dirigenten Ingmar Månson stifta bekantskap med hela den klassiska och moderna körrepertoaren. Från och med Agnus dei (1980) och i en serie tonsättningar av William Blakes dikter klingar det annorlunda om Sandström.
1982 uruppförs De ur alla minnen fallna, ett requiem till text av Tobias Berggren. Det blev startpunkten på en lång rad stora oratorier med kören i fokus som sysselsatt honom genom åren fram till våra dagar. Ofta med de stora klassiska körverken som förlaga och relief: High mass (1994) utifrån Bachs h-mollmässa, Messiah (2008) utifrån Händel, Matteuspassionen (2014) återigen i Bachs närhet.
Sven David Sandströms produktion är närmast omöjlig att överblicka. Den utgör ett pågående flöde som oavbrutet hittar nya former: opera, solokonserter, kör. Trots mängden av verk är det personliga alltid närvarande. Hans tilltal är tydligt och ständigt berörande.
Eric Ericsons Kammarkör har varit en aktiv och trogen medspelare under Sven David Sandströms långa karriär. När han nu i år fyller 75 år vill vi hylla honom och i denna konsert ställa begreppet ”relief” i fokus, i hans musik och i verk av bl.a Josquin des Prez och Frank Martin.
Konserten är ett samarbete med Dalby Kammarkör
Konsertprogram
In rilievo – Sven-David Sandström 75 år
Eric Ericson Kammarkör dirigent Fredrik Malmberg
Josquin des Pres Ave Maria
Sven-David Sandström Ave Maria
Dalby Kammarkör dirigent Anita Andersson
Rolf Martinsson Clavis paradisi (uruppförande)
Gemensam repertoar
J S Bach Lobet den Herrn, alle Heiden
Sven-David Sandström To see a world
Eric Ericsons Kammarkör dirigent Fredrik Malmberg
Sven-David Sandström Der Geist hilft
J S Bach Der Geist hilft
Guillaume de Machaut Sanctus ur Missa Nostre Dame
Frank Martin Sanctus ur Mässa för dubbelkör
Time
(Saturday) 16:00 - 17:30(GMT+00:00) View in my time
Location
Dalby kyrka